8 سبتمبر 2024 04:45 4 ربيع أول 1446
قضية رأي عام
رئيس مجلس الإدارة هشام ابراهيم رئيس التحرير محمد صلاح
فن

دنيا بطمة تتعرض لمحاولة قتل: مطلوبة في العديد من المدن

قضية رأي عام

كشفت الفنانة دنيا بطمة مؤامرة تعرضت لها أدت للحكم عليها بالسجن عام كامل، في قضيتها المعروفة باسم «حمزة مون بيبي».

قالت دنيا بطمة في تصريحات تلفزيونية لها: «تعرضت لمؤامرة كبيرة بدأت بهجوم عليا وتحريض في قنوات على اليوتيوب مقابل مبالغ مالية وناس تيجي عند المحكمة ويهتفوا ضدي مقابل مبالغ مالية».

وتابعت: «من ضمن اليوتيوبرز واحد قريب الفنانة المطالبة بالحق المدني هددني بالقتل وقدام المنطقة اللي هو ساكن فيها كان فيه عربيتين هجموا عليا بحجر حجمه كبير بس الحمد لله محصلش حاجة».

واستكملت الفنانة دنيا بطمة حديثها عن تعرضها للتهديدات: «ودلوقتي بتعرض للتهديد بالقتل من يوتيوبر لا يستحق ذكر اسمه ومسيء للفن المغربي والقضاء المغربي وقدمت شكوى ضده وفي ناس قدموا شكاوى ضدي مع المطالبة بالحق المدني لأني غنيت للصحراء المغربية وأنا مطلوبة في العديد من المدن والأقاليم الصحراوية».

وقالت أيضًا: «أنا طالبت بالعفو الملكي كأي مواطن مغربي والرد بييجي في المناسبات وأقرب مناسبة هي عيد الفطر».

وكان قد حرص المنتج البحريني محمد الترك بالرد على اتهامات طليقته دنيا بطمة التي اتهمته بأنه تجسس عليها وسرب أخبارها لأعداءها وورطها في مشكلة أوصلتها للسجن.

قال المنتج محمد الترك في بث مباشر عبر حسابه بتطبيق تيك توك: 'اذا أكرمت اللئيم تمرد ابكي ومثلي على الشعب المغربي ولكن تجيبي اسمي لا، أنا سكتلك بما فيه الكفاية سنتين وتقولي عني اني كنت عميل وجاسوس اللي كان يعمل كدا عيلتك وأولهم اختك'.

وتابع محمد الترك: 'تسع سنين مستحملك بقرفك بسخافتك بتقل دمك انتي وعيلتك وكل الحاجات اللي بتخطر على بال الكفار استحملتهم، بتقولي عني ببيع اخبارك، عندك ايه اخبار عشان ابيعهم؟ انتوا الللي مفاضيح انتي اللي بتفضحي نفسك كنت واقف معاكي بخيرك وبشرك، كم مرة وقعتي كم مرة عملتي مشاكل ومسكتيش والناس كرهتك وكرهتني معاكي'.


واستكمل محمد الترك حديثه، قائلًا: ':في بيتكم كنتوا بتعيشو على لمبة واحدة عشان التوفير ولما حد كان بيمرض مكنتوش بتجيبوا ليه دوا أنا اللي كنت بجيب وعملت عملية جدتك لعيونها خالك انا اللي عامل عمليته'.

وواصل: 'بناتي حارماني منهم سنة ونص اللي هما مش في بالك أصلا وخالتك اللي تربيهم وانتي بحفلاتك وبتشوفيهم بالشهر مرة بتمثلي ليه انك مظلومة ومقهورة، مثلي بدموعك على الناس طول عمرك كدا من يوم من عرفتك وأنا في مشاكل'.

اختتم كلامه، وقال: 'هاخد بناتي منك بالانتربول اللي بيصدقوا دموعك المزيفة عيلتك اللي مستوى ذكائهم 3 % كنت بتكسف اقول اسمك من أفعالك عرفتك على امراء وشعراء وناس ليهم قيمة، بناتي هاخدهم أربيهم مع أم متعلمة مش جاهلة تلبس النضارة وتقعد على انستجرام بالساعات'.

مواقيت الصلاة

الأحد 04:45 صـ
4 ربيع أول 1446 هـ 08 سبتمبر 2024 م
مصر
الفجر 04:07
الشروق 05:36
الظهر 11:53
العصر 15:25
المغرب 18:10
العشاء 19:28

استطلاع الرأي